Francisco de Goya

Hunting for teeth

Clasificación
Hunting for teeth
Datos Generales
Cronología
Ca. 1797 - 1798
Ubicación
The Prado National Museum. Madrid, Madrid, Spain
Dimensiones
236 x 166 mm
Técnica y soporte
Reconocimiento de la autoría de Goya
Documented work
Titular
El Prado National Museum
Ficha: realización/revisión
24 Nov 2010 / 26 Jun 2023
Inventario
(D. 4360)
Inscripciones

5 (in pencil; recto. In the upper left-hand corner)

53 (in pencil; recto; at lower left-hand corner) 

12 (in pencil; recto. In lower right corner) 

Watermark: H C WEND / & / ZOONEN

Historia

On the origin of this and other preparatory drawings for The Caprices, see the commentary on the first of them, corresponding to Caprice number 1 (Francisco de Goya y Lucientes, painter), and on the one corresponding to Caprice 3 (The bogeyman is Coming).

Line of provenance of this drawing: Javier Goya; Mariano Goya, 1854; Valentín Carderera, ca. 1861; Mariano Carderera, 1880; Prado Museum, 1886.

Análisis artístico

This preparatory drawing for the Caprice no. 12, Hunting for Teeth is on the verso of the folio, while the sketch for the Caprice no. 75, Is there no one to untie us? 

The fundamental differences between this work and the print are that, in the drawing, the woman perched on the wall covers her face with her hand, while in the engraving she also uses a handkerchief. In the sketch there is a slight outline of the gallows, which is lost in the engraving to give way to a landscape with a river running through it.

The drawing is ostensibly clearer than the engraving, and it even seems that, while in the drawing the action is taking place during the day, in the engraving the events could be taking place at night.

Exposiciones
  • El arte de Goya
    Museo de Arte Occidental de Tokio
    Tokyo
    1971
    from 16th 1971 to January 23th 1972. Exhibited also at the Kyoto Municipal Museum of Art, January 29th to March 15th 1972.
  • Goya. La década de Los Caprichos
    Madrid
    1992
    organized by Real Academia de Bellas Artes de San Fernando sponsored by Fundación Central Hispano, Madrid, consultant editor Nigel Glendinnig. From October 26th 1992 to January 10th 1993
  • Madrid
    2019
Bibliografía
  • D'ACHIARDI, Pierre
    Roma D.Anderson: Editeur
    1908
    p. 19, n. 12
  • SÁNCHEZ CANTÓN, Francisco Javier
    Los Caprichos de Goya y sus dibujos preparatorios
    BarcelonaInstituto Amatller de Arte Hispánico
    1949
    p. 74
  • LÓPEZ-REY, José
    Goya’s Caprichos. Beauty, Reason and Caricature
    Nueva JerseyPrinceton University Press
    1953
    p. 190, fig. 108
  • SÁNCHEZ CANTÓN. Francisco Javier
    MadridMuseo del Prado
    1954
    n. 19
  • CASARIEGO, Rafael
    Goya. Los Caprichos. Colección de ochenta y cinco estampas en las que se fustigan errores y vicios humanos
    MadridEdiciones de Arte y Bibliofilia
    1966
    cat. 12
  • GASSIER, Pierre y WILSON, Juliet
    Vie et ouvre de Francisco de Goya
    ParísOffice du livre
    1970
    pp. 177, cat. 475
  • GASSIER, Pierre
    Dibujos de Goya, 2 vols
    BarcelonaNoguer
    1975
    p. 112, cat. 75
  • LAFUENTE FERRARI, Enrique
    Los Caprichos de Goya
    col. Serie punto y línea
    BarcelonaGustavo Gili
    1977
    p. 32-33
  • LAFUENTE FERRARI, Enrique
    El mundo de Goya en sus dibujos
    MadridUrbión
    1979
    pp. 76-77
  • WILSON-BAREU, Juliet
    MadridReal Academia de Bellas Artes de San Fernando
    1992
    p. 84, Cat.50
  • BLAS BENITO, Javier, MATILLA RODRÍGUEZ, José Manuel y MEDRANO, José Miguel
    El libro de los caprichos: dos siglos de interpretaciones (1799-1999). Catálogo de los dibujos, pruebas de estado, láminas de cobre y estampas de la primera edición
    MadridMuseo Nacional del Prado
    1999
    p. 107
  • MATILLA, José Manuel y MENA, Manuela B. (comisarios)
    MadridMuseo Nacional del Prado
    2019
    p. 134
Palabras clave
Enlaces externos
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.