Francisco de Goya

Datos Generales
Cronología
Ca. 1797 - 1798
Ubicación
The Prado National Museum. Madrid, Madrid, Spain
Dimensiones
204 x 145 mm
Técnica y soporte
Sanguine on paper
Reconocimiento de la autoría de Goya
Documented work
Titular
El Prado National Museum
Ficha: realización/revisión
29 Nov 2010 / 26 Jun 2023
Inventario
(D. 4380)
Inscripciones

31 (in pencil; recto, lower left-hand corner)

Historia

On the origin of this and other preparatory drawings for The Caprices, see the commentary on the first of them, corresponding to Caprice number 1 (Francisco de Goya y Lucientes, painter), and on the one corresponding to Caprice 3 (The bogeyman is Coming).

Line of provenance of this drawing: Javier Goya; Mariano Goya, 1854; Valentín Carderera, ca. 1861; Mariano Carderera, 1880; Prado Museum, 1886.

Análisis artístico

Preparatory drawing for Caprice 17: Well Drawn, which, in turn, takes as its source of inspiration the drawing from the Sanlúcar Album or Notebook A Young Woman Stretching Her Stocking (A.j).

This scene is more complex than the one in Notebook A, as the basin is replaced by a brazier and the figure of the old procuress is included, who gazes absorbedly, resting her face on one of her hands. These elements clearly modify the meaning of the image, since what appears to be an intimate scene becomes a clear allusion to the practice of prostitution.

Conservación

This plate had to be wetted in order to be transferred to the copper.

Exposiciones
  • El arte de Goya
    Museo de Arte Occidental de Tokio
    Tokyo
    1971
    from 16th 1971 to January 23th 1972. Exhibited also at the Kyoto Municipal Museum of Art, January 29th to March 15th 1972.
  • Los dibujos de Goya
    Museo Provincial de Zaragoza
    Zaragoza
    1978
    exhibition organized by Museo Provincial de Zaragoza, Ministerio de Cultura and Ayuntamiento de Zaragoza, exhibition guide written by Miguel Beltrán Lloris and Micaela Pérez Sáenz. October 1978
Bibliografía
  • D'ACHIARDI, Pierre
    Roma D.Anderson: Editeur
    1908
    p. 20, n. 17
  • SÁNCHEZ CANTÓN, Francisco Javier
    Los Caprichos de Goya y sus dibujos preparatorios
    BarcelonaInstituto Amatller de Arte Hispánico
    1949
    p. 76
  • LÓPEZ-REY, José
    Goya’s Caprichos. Beauty, Reason and Caricature
    Nueva JerseyPrinceton University Press
    1953
    p. 192, fig. 118
  • SÁNCHEZ CANTÓN. Francisco Javier
    MadridMuseo del Prado
    1954
    n. 10
  • CASARIEGO, Rafael
    Goya. Los Caprichos. Colección de ochenta y cinco estampas en las que se fustigan errores y vicios humanos
    MadridEdiciones de Arte y Bibliofilia
    1966
    cat. 17
  • GASSIER, Pierre y WILSON, Juliet
    Vie et ouvre de Francisco de Goya
    ParísOffice du livre
    1970
    p. 178, cat. 486
  • GASSIER, Pierre
    Dibujos de Goya, 2 vols
    BarcelonaNoguer
    1975
    p. 115, cat. 78
  • LAFUENTE FERRARI, Enrique
    Los Caprichos de Goya
    col. Serie punto y línea
    BarcelonaGustavo Gili
    1977
    p. 34
  • LAFUENTE FERRARI, Enrique
    Goya, dibujos
    MadridSilex
    1980
    pp. 96-97, cat. 23
  • BLAS BENITO, Javier, MATILLA RODRÍGUEZ, José Manuel y MEDRANO, José Miguel
    El libro de los caprichos: dos siglos de interpretaciones (1799-1999). Catálogo de los dibujos, pruebas de estado, láminas de cobre y estampas de la primera edición
    MadridMuseo Nacional del Prado
    1999
    p. 131
Enlaces externos
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.