Francisco de Goya

Because it was sensitive

Clasificación
Because it was sensitive
Datos Generales
Cronología
Ca. 1797 - 1798
Ubicación
The Prado National Museum. Madrid, Madrid, Spain
Dimensiones
187 x 128 mm
Técnica y soporte
Reconocimiento de la autoría de Goya
Documented work
Titular
El Prado National Museum
Ficha: realización/revisión
13 Dec 2010 / 26 Jun 2023
Inventario
(D. 3955)
Inscripciones

44 (in pencil. recto. lower right-hand corner)

Historia

On the origin of this and other preparatory drawings for The Caprices, see the commentary on the first of them, corresponding to Caprice number 1 (Francisco de Goya y Lucientes, painter), and on the one corresponding to Caprice 3 (The bogeyman is Coming).

Line of provenance of this drawing: Javier Goya; Mariano Goya, 1854; Valentín Carderera, ca. 1861; Mariano Carderera, 1880; Prado Museum, 1886.

Análisis artístico

Preparatory drawing for Caprice no. 32, Because it was sensitive.

The drawing will undergo slight modifications when it is transferred to engraving. The young woman is seated on a somewhat undefined surface in the sketch, whereas in the engraving she is seated on some steps. In addition, the earthenware vessel in the print is, in the drawing, a jug. The woman's face also undergoes some changes, as in the drawing it is three-quarter length, while in the engraving it is in profile. Her expression is more serene and concentrated in the engraving.

The painter has captured the dark background and left almost the entire surface of the prey's body in white, emulating the effect he would have obtained when the engraving was made using only aquatint.

Exposiciones
  • Goya. La década de Los Caprichos
    Madrid
    1992
    organized by Real Academia de Bellas Artes de San Fernando sponsored by Fundación Central Hispano, Madrid, consultant editor Nigel Glendinnig. From October 26th 1992 to January 10th 1993
  • Madrid
    2019
Bibliografía
  • D'ACHIARDI, Pierre
    Roma D.Anderson: Editeur
    1908
    p. 24, n. 32
  • SÁNCHEZ CANTÓN, Francisco Javier
    Los Caprichos de Goya y sus dibujos preparatorios
    BarcelonaInstituto Amatller de Arte Hispánico
    1949
    p. 82-83
  • LÓPEZ-REY, José
    Goya’s Caprichos. Beauty, Reason and Caricature
    Nueva JerseyPrinceton University Press
    1953
    p. 197, fig. 150
  • SÁNCHEZ CANTÓN. Francisco Javier
    MadridMuseo del Prado
    1954
    n. 16b
  • CASARIEGO, Rafael
    Goya. Los Caprichos. Colección de ochenta y cinco estampas en las que se fustigan errores y vicios humanos
    MadridEdiciones de Arte y Bibliofilia
    1966
    cat. 32
  • GASSIER, Pierre y WILSON, Juliet
    Vie et ouvre de Francisco de Goya
    ParísOffice du livre
    1970
    p. 180, cat. 516
  • BATICLE, Jeannine y VRIES, A.B. (comisarias)
    Goya
    ParísMinistère d’Etat-Affaires culturelles y Réunion des Musées Nationaux
    1970
    vol. I, p. 396, cat. 642
  • GASSIER, Pierre
    Dibujos de Goya, 2 vols
    BarcelonaNoguer
    1975
    p. 129, cat. 92
  • LAFUENTE FERRARI, Enrique
    Los Caprichos de Goya
    col. Serie punto y línea
    BarcelonaGustavo Gili
    1977
    p. 38
  • LAFUENTE FERRARI, Enrique
    El mundo de Goya en sus dibujos
    MadridUrbión
    1979
    pp. 81-83
  • WILSON-BAREU, Juliet
    MadridReal Academia de Bellas Artes de San Fernando
    1992
    p.173, cat. 101
  • MENA, Manuela B. y WILSON-BAREAU, Juliet (comisarias)
    Goya. El capricho y la invención. Cuadros de gabinete, bocetos y miniaturas
    MadridMuseo del Prado
    1993
    pp. 272-273, fig. 186
  • BLAS BENITO, Javier, MATILLA RODRÍGUEZ, José Manuel y MEDRANO, José Miguel
    El libro de los caprichos: dos siglos de interpretaciones (1799-1999). Catálogo de los dibujos, pruebas de estado, láminas de cobre y estampas de la primera edición
    MadridMuseo Nacional del Prado
    1999
    p. 193
  • MATILLA, José Manuel y MENA, Manuela B. (comisarios)
    MadridMuseo Nacional del Prado
    2019
    p. 337
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.