Francisco de Goya

Saint Jerome (San Jerónimo)

Clasificación
Saint Jerome (San Jerónimo)
Datos Generales
Cronología
Ca. 1771 - 1773
Ubicación
Chapel of la Virgen de la Fuente, Muel (Zaragoza), Spain
Dimensiones
250 x 300 cm
Técnica y soporte
Óleo sobre muro
Reconocimiento de la autoría de Goya
Attributed work
Titular
Muel Town Council
Ficha: realización/revisión
06 Oct 2010 / 13 Jun 2023
Historia

See Saint Ambrose.

Análisis artístico

The representation of Saint Jerome that we see here follows a completely different model to that used for the set of paintings located in Calatayud. The saint is depicted seated, almost side-on but with his face turned towards the viewer. He is dressed in pontifical robes with cope, miter and a crosier which he holds in his right hand while in his left he is holding a book with the help of a small angel. Behind him on the left-hand side of the composition, we can just make out the façade of a building (a pavilion) in the classical style topped with a triangular pediment. Apart from the differences detailed above, the artist also omitted the lion depicted lying at the saint's feet in the painting in Calatayud.

This pendentive occupies the corner of the Epistle side furthest from the main altar.

See Saint Ambrose.

Conservación

The painting was restored in 1958 by the Spanish Service for the Defence of National Artistic Heritage (Servicio de Defensa del Patrimonio Artístico Nacional) and in 1996–97 by the company Arte y Ciencia, S.L.

Bibliografía
  • GALIAY, José
    Sobre unas pinturas de Goya
    Aragón
    1938
    p. 138
  • GASSIER, Pierre y WILSON, Juliet
    Vie et ouvre de Francisco de Goya
    ParísOffice du livre
    1970
    p. 83 (cat. 34-37)
  • GUDIOL RICART, José
    BarcelonaPolígrafa
    1970
    vol. I, p. 239
  • TORRALBA SORIANO, Federico
    Goya en Aragón
    Editorial Everest
    1970
    pp. 26-34
  • MORALES Y MARÍN, José Luis
    Goya. Pintor religioso
    Diputación General de Aragón
    1990
    pp. 90-95
  • ANSÓN NAVARRO, Arturo
    Goya y Aragón. Familia, amistades y encargos artísticos
    col. Col. Mariano de Pano y Ruata
    ZaragozaCaja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón
    1995
    pp. 11-66, fig. 33
  • ANSÓN NAVARRO, Arturo
    Las pechinas de la iglesia de San Juan de Calatayud
    MadridGobierno de Aragón y Electa España
    1996
    pp. 21-27
  • ACÍN FANLO, José Luis (coord.)
    La ermita de Nuestra Señora de la Fuente de Muel y las Pinturas murales de Goya. Restauración 1996-1997
    ZaragozaDiputación General de Aragón
    1997
  • BORRÁS GUALIS, Gonzalo M.
    Goya y Aragón
    Goya
    BarcelonaGalaxia Gutenberg S.A. y Círculo de Lectores S.A.
    2001
    pp. 27-29
  • JIMÉNO SOLÉ, Frédéric
    La obra de Goya conservada en Aragón. A propósito de dos centenarios (1980-1928)
    La memoria de Goya (1828-1978)
    ZaragozaGobierno de Aragón
    2008
    p. 171
  • BORRÁS GUALIS, Gonzalo M.
    Goya antes del viaje a Madrid (1746-1774)
    BarcelonaGalaxia Gutenberg/Círculo de Lectores y Fundación Amigos del Museo del Prado
    2010
    pp. 315-336
  • MENA MARQUÉS, Manuela B. et al.
    Goya y Zaragoza (1746-1775). Sus raíces aragonesas
    ZaragozaFundación Goya en Aragón, Ibercaja y Gobierno de Aragón
    2015
    pp. 71-87
Enlaces externos
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.