- Cronología
- Ca. 1774
- Ubicación
- Church of the Monastery of Aula Dei, Zaragoza, Spain
- Dimensiones
- 306 x 790 cm
- Técnica y soporte
- Oil on plaster
- Reconocimiento de la autoría de Goya
- Documented work
- Titular
- Instituto Chemin Neuf
- Ficha: realización/revisión
- 07 Oct 2010 / 13 Jun 2023
This is one of the scenes set entirely in the open air, in this case at the doors of the home of the saints Zechariah and Elizabeth. The mass of white clouds placed in the centre of the composition towards the right gives greater luminosity to the painting as a whole except for the left-hand side where two women are seated on the floor, talking in the shade of the house.
In the centre of the composition, Elizabeth takes her cousin Mary's hands in a loving way while behind her Zechariah emerges to receive her with open arms. On the left, slightly set back from the foreground, Saint Joseph watches the two women's meeting holding the flowering staff and dressed in a striking yellow cloak. The light is focused on the Virgin's pink tunic and Elizabeth's blue cloak, which stand out against the simple architecture in the background. The very classical, serene face of the Virgin echoes her expression in the scene Marriage of the Virgin (Los desposorios de la Virgen).
On the right, a group of people talk together next to a parapet under the white clouds, blue sky and tree branches that frame the composition on this side. The figures, executed in earthy tones, lack the definition afforded to the main characters.
See Revelation to Saint Joachim and Saint Anne for a history of the complete set of works housed in this church.
Restauradas por Carlos Barboza y Teresa Grasa entre 1978 y 1979.
Restaurada por el Gobierno de Aragón entre 2009 y 2011: se hizo un estudio del estado de conservación, limpieza, consolidación, eliminación de sales, análisis y estudios ambientales, eliminación de elementos nocivos para la película pictórica, saneamiento y restauración de grietas, restauración de marcos y dotación de una iluminación apropiada.
-
Goya, su tiempo, su vida, sus obrasMadridTipografía de Manuel G. Hernández, Impresor de la Real Casa1887p. 462
-
Vie et ouvre de Francisco de GoyaParísOffice du livre1970pp. 39-41 (il.), cat. 42-48
-
BarcelonaPolígrafa1970vol. I, pp. 241-242
-
Las pinturas de Goya en la Cartuja de Nuestra Señora de Aula-DeiZaragozaMutua de Accidentes de Zaragoza1975
-
Sobre los documentos conservados en la cartuja de Aula DeiSeminario de Arte AragonésZaragoza1980pp. 119-122
-
Goya y Aragón. Familia, amistades y encargos artísticoscol. Col. Mariano de Pano y RuataZaragozaCaja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón1995pp. 107-118 (il.)
-
Las pinturas murales de Goya en AragónMadridGobierno de Aragón y Electa España1996pp. 39-47
-
Las pinturas murales de Goya en la cartuja de Aula DeiFundación Goya en Aragón y Turner2008vol. II, pp.123-137
-
Goya antes del viaje a Madrid (1746-1774)BarcelonaGalaxia Gutenberg/Círculo de Lectores y Fundación Amigos del Museo del Prado2010pp. 315-336