Francisco de Goya

Datos Generales
Cronología
Ca. 1771 - 1773
Dimensiones
130 x 88 cm
Técnica y soporte
Oil mural painting transferred to canvas
Reconocimiento de la autoría de Goya
Attributed work
Ficha: realización/revisión
06 Oct 2010 / 13 Jun 2023
Inventario
-
Historia

The painting, which had been transferred to canvas, passed to the collection of the Count Alessandro Contini-Bonacossi of Florence, very probably via the London gallery of Thomas Harris. The work is listed in the catalogue of the Caponi Palace and the inventory of the Villa Vittoria in Florence where it was exhibited in the Goya room. However, it did not form part of the Contini-Bonacossi donation to the Italian state in 1969 currently on display in the Uffizi Museum. Its current location is unknown.

For further information see The Dream of Saint Joseph.

Análisis artístico

According to a written description by Ricardo del Arco (1915), this painting was located on the right-hand wall of the oratory opposite The Drean of Saint Joseph (El sueño de San José).

The scene represents the visit of the Virgin Mary to her cousin, Saint Elizabeth. Elizabeth is shown on the left receiving the Virgin before a building. She has her left arm on Mary's shoulder, her right hand taking Mary's hand. Mary touches her pregnant belly with her free hand. Zechariah watches the scene from the middle ground.

The composition is based on an original work by Carlo Maratta (1625-1713) produced around 1661-64 for the Chigi Chapel of Siena Cathedral. The artist himself produced a copy of the work in print form which served as a model for many artists.

Exposiciones
  • Exposición y venta de los cuadros, esculturas, grabados y otros objetos artísticos de la Casa Duca
    Palacio de la Industria y de las Artes
    Madrid
    1896
    1896
Bibliografía
  • ARCO, Ricardo del
    Pinturas de Goya (inéditas) en el palacio de los condes de Sobradiel de Zaragoza
    Boletín de la Sociedad Española de Excursiones
    1915
    pp.124-131
  • GASSIER, Pierre y WILSON, Juliet
    Vie et ouvre de Francisco de Goya
    ParísOffice du livre
    1970
    pp. 81, cat. 11
  • GUDIOL RICART, José
    BarcelonaPolígrafa
    1970
    vol. I, p. 238, cat. 18
  • TORRALBA SORIANO, Federico
    Goya en Aragón
    Editorial Everest
    1970
    p. 20
  • BELTRÁN, Antonio
    Goya en Zaragoza
    ZaragozaAyuntamiento de Zaragoza
    1971
    pp. 37-46
  • MORALES Y MARÍN, José Luis
    Goya. Pintor religioso
    Diputación General de Aragón
    1990
    pp. 70 y ss.
  • MORALES Y MARÍN, José Luis
    Datos inéditos y precisiones iconográficas y estilísticas sobre las pinturas que decoraban el oratorio del palacio de los condes de Sobradiel en Zaragoza, originales de Francisco de Goya
    Archivo Español de Arte
    1990
    pp. 59-67
  • ANSÓN NAVARRO, Arturo
    Goya y Aragón. Familia, amistades y encargos artísticos
    col. Col. Mariano de Pano y Ruata
    ZaragozaCaja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón
    1995
    pp. 94-98
  • LOZANO LÓPEZ, Juan Carlos (comisario)
    Goya y el Palacio de Sobradiel
    ZaragozaGobierno de Aragón, Dpto. de Educación, Cultura y Deporte
    2008
    passim.
  • MENA MARQUÉS, Manuela B. et al.
    Goya y Zaragoza (1746-1775). Sus raíces aragonesas
    ZaragozaFundación Goya en Aragón, Ibercaja y Gobierno de Aragón
    2015
    pp. 63-66
Enlaces externos
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.