- Cronología
- Ca. 1797 - 1798
- Ubicación
- The Prado National Museum. Madrid, Madrid, Spain
- Dimensiones
- 197 x 134 mm
- Técnica y soporte
- Sanguine on paper
- Reconocimiento de la autoría de Goya
- Documented work
- Titular
- El Prado National Museum
- Ficha: realización/revisión
- 20 Dec 2010 / 26 Jun 2023
- Inventario
- D. 4217
32 ( pencilled. recto, lower left-hand corner)
28 [crossed out in pencil] (in pencil. recto, bottom left-hand corner)
8 (in pencil. recto, lower right-hand corner)
Watermark: [Shield with helmet, bird inside, and underneath "D.N J.PH GISBERT / ALCOY" (upper half)].
On the origin of this and other preparatory drawings for The Caprices, see the commentary on the first of them, corresponding to Caprice number 1 (Francisco de Goya y Lucientes, painter), and on the one corresponding to Caprice 3 (The bogeyman is Coming).
Line of provenance of this drawing: Javier Goya; Mariano Goya, 1854; Valentín Carderera, ca. 1861; Mariano Carderera, 1880; Prado Museum, 1886.
Preparatory drawing for Caprice 45. Much to suck
The composition of this drawing is very similiar to that of the print. It does not differ from it. The figures are sketchy with their faces almost blurred, and the shapes of the babies are barely hinted at.
-
Roma D.Anderson: Editeur1908p. 27, n. 45
-
Los Caprichos de Goya y sus dibujos preparatoriosBarcelonaInstituto Amatller de Arte Hispánico1949p. 88
-
Goya’s Caprichos. Beauty, Reason and CaricatureNueva JerseyPrinceton University Press1953p. 200, fig. 177
-
MadridMuseo del Prado1954n. 44
-
Goya. Los Caprichos. Colección de ochenta y cinco estampas en las que se fustigan errores y vicios humanosMadridEdiciones de Arte y Bibliofilia1966cat. 45
-
Vie et ouvre de Francisco de GoyaParísOffice du livre1970p. 181, cat. 542
-
Dibujos de Goya, 2 volsBarcelonaNoguer1975p. 140, cat. 103
-
Los Caprichos de Goyacol. Serie punto y líneaBarcelonaGustavo Gili1977p. 43
-
El libro de los caprichos: dos siglos de interpretaciones (1799-1999). Catálogo de los dibujos, pruebas de estado, láminas de cobre y estampas de la primera ediciónMadridMuseo Nacional del Prado1999p. 251