- Cronología
- Ca. 1797 - 1798
- Ubicación
- The Prado National Museum. Madrid, Madrid, Spain
- Dimensiones
- 194 x 140 mm
- Técnica y soporte
- Sanguine on paper
- Reconocimiento de la autoría de Goya
- Documented work
- Titular
- El Prado National Museum
- Ficha: realización/revisión
- 02 Dec 2010 / 26 Jun 2023
- Inventario
- (D. 4212)
9 (in composite pencil; recto)
Graveur francais / Ferelle (in ink; recto)
On the origin of this and other preparatory drawings for The Caprices, see the commentary on the first of them, corresponding to Caprice number 1 (Francisco de Goya y Lucientes, painter), and on the one corresponding to Caprice 3 (The bogeyman is Coming).
Line of provenance of this drawing: Javier Goya; Mariano Goya, 1854; Valentín Carderera, ca. 1861; Mariano Carderera, 1880; Prado Museum, 1886.
Goya produced the engraving remaining faithful to what he had sketched in the preparatory drawing for Caprice 25. If the pitcher broke. The posture of the figures is the same in both cases, as is the distribution of the objects in the scene, in which we can see the broken pitcher in the foreground and the two ropes on which the clothes hang a little further back.
The drawing is in poor condition due to prolonged exposure to daylight, which has attacked the paper.
-
Roma D.Anderson: Editeur1908p. 22, n. 25
-
Los Caprichos de Goya y sus dibujos preparatoriosBarcelonaInstituto Amatller de Arte Hispánico1949p. 79
-
Goya’s Caprichos. Beauty, Reason and CaricatureNueva JerseyPrinceton University Press1953p. 195, fig. 135
-
MadridMuseo del Prado1954n. 25
-
Goya. Los Caprichos. Colección de ochenta y cinco estampas en las que se fustigan errores y vicios humanosMadridEdiciones de Arte y Bibliofilia1966cat. 25
-
Vie et ouvre de Francisco de GoyaParísOffice du livre1970p. 179, cat. 501
-
Dibujos de Goya, 2 volsBarcelonaNoguer1975p. 122, cat. 85
-
Los Caprichos de Goyacol. Serie punto y líneaBarcelonaGustavo Gili1977p. 36
-
El libro de los caprichos: dos siglos de interpretaciones (1799-1999). Catálogo de los dibujos, pruebas de estado, láminas de cobre y estampas de la primera ediciónMadridMuseo Nacional del Prado1999p. 165