Francisco de Goya

Sacrifice of interest...they are all richer and richer, and the poor woman doesn't know which one to choose (15th dream).

Clasificación
Sacrifice of interest...they are all richer and richer, and the poor woman doesn't know which one to choose (15th dream).
Datos Generales
Cronología
Ca. 1796 - 1797
Ubicación
The Prado National Museum. Madrid, Madrid, Spain
Dimensiones
238 x 168 mm
Técnica y soporte
Reconocimiento de la autoría de Goya
Documented work
Titular
El Prado National Museum
Ficha: realización/revisión
25 Nov 2010 / 22 Jun 2023
Inventario
(D. 4195)
Inscripciones

15 [cut] (in pencil; recto, upper middle)

6 (in pencil; recto, lower left-hand corner)

[Son?] Señoritos a cual mas rico, y la pobre no sabe a cual escoger (in pencil; recto, lower centre)

El Sacrificio de Ynteres [on the inscription: Son Señoritos a cual mas rico; y la pobre / no sabe a cual escoger] (in ink; recto, lower centre)

Watermark: H.C. Wend & Zoonen [Large shield with helmet and letters "H C [W]" inside].

Historia

On the gestation, history and aims of the series known as Dreams, a set of preparatory drawings for The Caprices, see Dream 1: Universal Language.

Line of provenance of the present drawing: Javier Goya; Mariano Goya, 1854; Valentín Carderera, ca. 1861; Mariano Carderera, 1880; Prado Museum, 1886.

Análisis artístico

Preparatory drawing for Caprice 14, What a Sacrifice! in which a marriage of convenience is depicted and criticised. The print faithfully reproduces the preparatory drawing, although with some changes in the details of the background and the faces.

The drawing shows the imprint of the foil print left by the pressure of the press during the intaglio process on the copper plate measuring 201 x 150 mm, as well as vertical stippling measuring 26 mm.

Exposiciones
  • Goya. La década de Los Caprichos
    Madrid
    1992
    organized by Real Academia de Bellas Artes de San Fernando sponsored by Fundación Central Hispano, Madrid, consultant editor Nigel Glendinnig. From October 26th 1992 to January 10th 1993
  • Goya: images of women
    National Gallery of Art
    Washington
    2002
  • Madrid
    2019
Bibliografía
  • D'ACHIARDI, Pierre
    Roma D.Anderson: Editeur
    1908
    p. 20, n. 14
  • SÁNCHEZ CANTÓN, Francisco Javier
    Los Caprichos de Goya y sus dibujos preparatorios
    BarcelonaInstituto Amatller de Arte Hispánico
    1949
    p. 75
  • LÓPEZ-REY, José
    Goya’s Caprichos. Beauty, Reason and Caricature
    Nueva JerseyPrinceton University Press
    1953
    p. 191, fig. 113
  • SÁNCHEZ CANTÓN. Francisco Javier
    MadridMuseo del Prado
    1954
    n. 24
  • CASARIEGO, Rafael
    Goya. Los Caprichos. Colección de ochenta y cinco estampas en las que se fustigan errores y vicios humanos
    MadridEdiciones de Arte y Bibliofilia
    1966
    cat. 14
  • GASSIER, Pierre y WILSON, Juliet
    Vie et ouvre de Francisco de Goya
    ParísOffice du livre
    1970
    p. 178, cat. 480
  • GASSIER, Pierre
    Dibujos de Goya, 2 vols
    BarcelonaNoguer
    1975
    p. 88, cat. 51
  • LAFUENTE FERRARI, Enrique
    Los Caprichos de Goya
    col. Serie punto y línea
    BarcelonaGustavo Gili
    1977
    p.60
  • LAFUENTE FERRARI, Enrique
    El mundo de Goya en sus dibujos
    MadridUrbión
    1979
    pp. 77-79
  • LAFUENTE FERRARI, Enrique
    MadridSilex
    1980
    p. 74-75
  • WILSON-BAREU, Juliet
    MadridReal Academia de Bellas Artes de San Fernando
    1992
    p. 37, Cat. 22
  • BLAS BENITO, Javier, MATILLA RODRÍGUEZ, José Manuel y MEDRANO, José Miguel
    El libro de los caprichos: dos siglos de interpretaciones (1799-1999). Catálogo de los dibujos, pruebas de estado, láminas de cobre y estampas de la primera edición
    MadridMuseo Nacional del Prado
    1999
    p. 117
  • MATILLA, José Manuel y MENA, Manuela B. (comisarios)
    MadridMuseo Nacional del Prado
    2019
    p. 336
Obra relacionada
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.