Francisco de Goya

Datos Generales
Cronología
Ca. 1819
Dimensiones
124 x 235 mm
Técnica y soporte
Piedra litográfica, pincel y pluma, tinta negra
Reconocimiento de la autoría de Goya
Documented work
Ficha: realización/revisión
16 Feb 2011 / 28 Apr 2023
Inventario
225
Otros títulos:
Visión infernal / Infierno
Historia

See The Old Spinner.

Unique proof, stamped at the Lithographic Establishment of the Hydrographic Deposit of Madrid, which is preserved in the National Library of Madrid, from the Carderera collection.

Análisis artístico

This lithographic essay was frustrated by using report paper to transfer the image of the preparatory drawing, now in the British Museum, London, to the stone.

A demon drags a naked condemned man towards the flames of hell by means of ropes tied to his ankles, while a group of demons seem to accompany them and push them forward.

Images of hell are a recurring theme in Goya's later works, and the drawing The Road to Hell is closely related to this lithograph, so it may have been an idea or preparatory drawing for another print, as yet unidentified.

 

Exposiciones
  • Exposición de la obra grabada de Goya
    Sociedad Española de Amigos del Arte
    Madrid
    1928
    catalogue by Miguel Velasco Aguirre
  • Grabados y dibujos de Goya en la Biblioteca Nacional
    Biblioteca Nacional
    Madrid
    1946
    catalogue Elena Páez Ríos
  • The changing image: prints by Francisco de Goya
    Museum of Fine Arts
    1974
    From October to December 1974. Exhibited also at The National Gallery of Canada, Ottawa, January to March 1975
  • Goya en la Biblioteca Nacional. Exposición de grabados y dibujos en el sesquicentenario de su muerte
    Biblioteca Nacional
    Madrid
    1978
    May - June 1978
  • Goya. Das Zeitalter der Revolucionen. Kunst um 1800 (1980 – 1981)
    Hamburger Kunsthalle
    Hamburg
    1980
  • Goya: Zeichnungen und Druckgraphik
    Städtische Galerie im Städelschen Kunstintitut
    Frankfurt
    1981
    from February 13th to April 5th 1981
  • Goya grabador
    Fundación Juan March
    Madrid
    1994
    consultant editors Alfonso E. Pérez Sánchez and Julián Gállego, from January 14th to March 20th 1994
  • Goya en tiempos de guerra
    Museo Nacional del Prado
    Madrid
    2008
    consultant editor Manuela B. Mena Marqués, from April 14th to July 13th 2008
  • London
    2015
Bibliografía
  • HARRIS, Tomás
    Goya engravings and lithographs, vol. I y II.
    OxfordBruno Cassirer
    1964
    vol. I y II, 1964, p. 419, cat. 272
  • GASSIER, Pierre y WILSON, Juliet
    Vie et ouvre de Francisco de Goya
    ParísOffice du livre
    1970
    p. 330, cat. 1645
  • HOFMANN, Werner (ed.)
    Goya, Das Zeitalter de Revolutionen. 1789-1830
    HamburgPrestel-Verlag Münche und Hamburger Kunsthalle
    1980
    p. 305
  • VEGA, Jesusa
    Origen de la litografía en España. El real establecimiento litográfico
    MadridFabrica Nacional de Moneda y Timbre
    1990
    p. 362, cat. 22
  • SANTIAGO, Elena M. (coordinadora)
    Catálogo de las estampas de Goya en la Biblioteca Nacional
    MadridMinisterio de Educación y Cultura, Biblioteca Nacional
    1996
    p. 255, cat.402
  • CARRETE PARRONDO, Juan
    Goya. Estampas. Grabado y litografía
    BarcelonaElecta ediciones
    2007
    pp. 331 y 373, núm. 267
  • WILSON-BAREAU, Juliet y BUCK, Stephanie (eds.)
    LondonThe Courtauld Gallery
    2015
    pp. 158-159
Enlaces externos
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.