Francisco de Goya

Datos Generales
Cronología
1778 - 1780
Ubicación
The Prado National Museum. Madrid, Madrid, Spain
Dimensiones
146 x 94 cm
Técnica y soporte
Oil on canvas
Reconocimiento de la autoría de Goya
Documented work
Titular
El Prado National Museum
Ficha: realización/revisión
23 Nov 2009 / 14 Jun 2023
Inventario
(P00783)
Otros títulos:
Children Playing at Soldiers (Niños jugando a soldados)
Historia

See The Fair at Madrid.

Análisis artístico

The tapestry resulting from this cartoon was made to be hung over a door, on the west wall of the bedroom, facing its companion piece, Children with a Cart.

Four children play at being soldiers, with rifles, a drum and a miniature church tower from the fair.

Children are a recurrent theme in Goya's work, and this was not the first time that he used them in decorative overdoor pieces - he did the same in the dining room of the palace of El Pardo, where the children were used to counterbalance the adult figures. Here, the children's games, so loaded with fantasy, can, according to Tomlinson, be tied to the fleeting nature of childish revelry and the madness of the adult spectacle represented in the neighbouring scenes.

By painting children in works designed to be hung above doors and windows, the artist did not need to drastically reduce the size of the figures, and the series maintained a more coherent appearance.

 

Conservación

The reddish preparation that Goya applied, sometimes covered with a thin glaze, has caused the work to darken over the years. Its colours now appear flat and lack the tonal range that they would have had originally.

Exposiciones
  • Goya
    Palacio de Pedralbes
    Barcelona
    1977
    from April 12th to June 30th 1977
  • Goya
    Nationalmuseum
    Stockholm
    1994
    consultant editors Juan J. Luna and Görel Cavalli-Björkman. From October 7th 1994 to January 8th 1995
  • Goya. 250 Aniversario
    Museo Nacional del Prado
    Madrid
    1996
    consultant editor Juan J. Luna. From March 29th to June 2nd 1996
  • Goya en Madrid. Cartones para tapices 1775-1794
    Museo Nacional del Prado
    Madrid
    2014
Bibliografía
  • SAMBRICIO, Valentín de
    Tapices de Goya
    MadridPatrimonio Nacional
    1946
    pp. 111, 226, cat. 25 y láms. 108-109
  • DESPARMET FITZ - GERALD, Xavier
    L'œuvre peint de Goya. 4 vols
    París
    1928-1950
    vol. I, p. 75, cat. 16
  • GASSIER, Pierre y WILSON, Juliet
    Vie et ouvre de Francisco de Goya
    ParísOffice du livre
    1970
    pp. 76, 88, cat. 128
  • GUDIOL RICART, José
    BarcelonaPolígrafa
    1970
    vol. I, pp. 247-248, cat. 79
  • ANGELIS, Rita de
    L’opera pittorica completa di Goya
    MilanRizzoli
    1974
    p. 95, cat. 85
  • CAMÓN AZNAR, José
    Francisco de Goya, 4 vols.
    ZaragozaCaja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja
    1980-1982
    vol. I, p. 98 y p. 152 (il.)
  • ARNAIZ, José Manuel
    Francisco de Goya, cartones y tapices
    col. col. "Espasa Arte"
    Espasa Calpe
    1987
    pp. 93, 101, 268, cat. 29C
  • TOMLINSON, Janis A.
    Francisco de Goya. Los cartones para tapices y los comienzos de su carrera en la corte de Madrid
    col. col. "Ensayos de Arte Cátedra"
    MadridCátedra
    1987
    pp. 118, 119 y p. 117 (il.)
  • LUNA, Juan J. (Comisario)
    Goya. 250 Aniversario
    MadridMuseo del Prado
    1996
    pp. 302-303, cat. 22
  • SANCHO, José Luis
    Salas del Palacio Real de El Pardo para las que se tejieron tapices sobre cartones de Francisco de Goya: identificación de las habitaciones y ajuste de las obras de Goya en los alzados de las paredes
    in HERRERO CARRETERO, Concha (curator, Tapices y cartones de Goya (catalogue of the exhibition organizated at the Palacio Real de Madrid, from may to june 1996)
    MadridPatrimonio Nacional, Goya 96, Lunwerg
    1996
    p. 170 (il.)
  • GOYA Y LUCIENTES, Francisco de
    Cartas a Martín Zapater
    MadridIstmo
    2003
    p. 72, nº 8
  • MENA MARQUÉS, Manuela B. y MAURER, Gudrun (comisarias)
    Goya en Madrid. Cartones para tapices 1775-1794
    MadridMuseo Nacional del Prado
    2014
    p. 197
Ficha en SAAC

Los Sistemas Aumentativos y Alternativos de Comunicación (SAAC) son formas de expresión distintas al lenguaje hablado, que tienen como objetivo aumentar (aumentativos) y/o compensar (alternativos) las dificultades de comunicación y lenguaje de muchas personas con discapacidad. Más info: Arasaac

Enlaces externos
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.