Francisco de Goya

Bullfight in a divided ring

Clasificación
Bullfight in a divided ring
Datos Generales
Cronología
1825
Dimensiones
325 x 417 mm
Técnica y soporte
Piedra litográfica, lápiz y rascador, tinta negra, papel avitelado
Reconocimiento de la autoría de Goya
Documented work
Ficha: realización/revisión
21 Feb 2011 / 24 May 2023
Inventario
225
Otros títulos:
Plaza partida
División de plaza
Inscripciones

Goya (signed twice along the lower part).

Análisis artístico

The fourth of the prints in the series shows a curious arrangement of the bullring that was very much in vogue in the late 18th and early 19th centuries, in which the arena was divided into two parts by a barrier to allow two different bullfights to take place. In the one on the right, a bullfighter is preparing to kill a bull with a short rapier, using his hat placed on the ground as a decoy to attract the bull's attention. In the one on the left, a banderillero is preparing to enter the bull with his "rehiletes" held high. On both sides of the barrier, arranged diagonally, and on both sides of the barrier, there is a large crowd.

Exposiciones
  • Grabados y dibujos de Goya en la Biblioteca Nacional
    Biblioteca Nacional
    Madrid
    1946
    catalogue Elena Páez Ríos
  • Goya: zeichnungen, radierungen, lithographien
    International Tage
    Ingelheim
    1966
    exhibition displayed from May 7th to June 5 th 1966
  • The changing image: prints by Francisco de Goya
    Museum of Fine Arts
    1974
    From October to December 1974. Exhibited also at The National Gallery of Canada, Ottawa, January to March 1975
  • Goya en la Biblioteca Nacional. Exposición de grabados y dibujos en el sesquicentenario de su muerte
    Biblioteca Nacional
    Madrid
    1978
    May - June 1978
  • Goya (1746-1828). Peintures-Dessins-Gravures
    Centre Cultural du Marais
    París
    1979
    consultant editors Jacqueline et Maurice Guillard
  •  Grabados de Goya: colección propiedad de la Biblioteca Nacional, que se conserva en su Gabinete de
    Casa de la Amistad de Moscú
    Moscow
    1979
    exhibition displayed from January 18th to 31st 1979
  • Goya: Zeichnungen und Druckgraphik
    Städtische Galerie im Städelschen Kunstintitut
    Frankfurt
    1981
    from February 13th to April 5th 1981
  • La litografía en Burdeos en la época de Goya
    Ayuntamiento de Zaragoza
    Zaragoza
    1983
    organized by Ayuntamiento de Zaragoza. On January 1983. Celebrated also in Bordeaux, on May 1983.
  • Origen de la litografía en España. El real establecimiento litográfico
    Museo Casa de la Moneda
    Madrid
    1991
    From 31 October to 15 December 1991.
  • Goya: toros y toreros
    Espace Van Gogh
    Arles
    1990
    displayed also at Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid, consultant editor Pierre Gassier.
  • Goya grabador
    Museo del Grabado Español Contemporáneo
    Marbella
    1996
    from March 8th to May 5th 1996
  • Francisco Goya. Sein leben im spiegel der graphik. Fuendetodos 1746-1828 Bordeaux. 1746-1996
    Galerie Kornfeld
    Bern
    1996
    from November 21st 1996 to January 1997
  • Ydioma universal: Goya en la Biblioteca Nacional
    Biblioteca Nacional
    Madrid
    1996
    from September 19th to December 15th 1996
  • Goya: Order and disorder
    Museum of Fine Arts
    Boston
    2014
Bibliografía
  • HARRIS, Tomás
    Goya engravings and lithographs, vol. I y II.
    OxfordBruno Cassirer
    1964
    p. 428, cat. 286
  • GASSIER, Pierre y WILSON, Juliet
    Vie et ouvre de Francisco de Goya
    ParísOffice du livre
    1970
    p. 364, cat. 1710
  • VEGA, Jesusa
    Origen de la litografía en España. El real establecimiento litográfico
    MadridFabrica Nacional de Moneda y Timbre
    1990
    p. 363, cat. 37
  • GASSIER, Pierre
    Goya, toros y toreros
    MadridMinisterio de Cultura, Comunidad de Madrid
    1990
    p. 149
  • SANTIAGO, Elena M. (coordinadora)
    Catálogo de las estampas de Goya en la Biblioteca Nacional
    MadridMinisterio de Educación y Cultura, Biblioteca Nacional
    1996
    p. 263, cat.412
  • CARRETE PARRONDO, Juan
    Goya. Estampas. Grabado y litografía
    BarcelonaElecta ediciones
    2007
    pp. 40-44, 345 y 374, núm. 281
  • ILCHMAN, Frederick y STEPANEK, Stephanie L. (comisarios)
    Goya: Order & Disorder
    BostonMuseum of Fine Arts Boston Publications
    2014
    p. 173
  • WILSON BAREAU, Juliet
    Goya. In the Norton Simon Museum
    PasadenaNorton Simon Museum
    2016
    p. 138
Enlaces externos
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.