Francisco de Goya

Spanish entertainment

Clasificación
Spanish entertainment
Datos Generales
Cronología
1825
Dimensiones
326 x 414 mm
Técnica y soporte
Piedra litográfica, lápiz y rascador, tinta negra, papel avitelado
Reconocimiento de la autoría de Goya
Documented work
Ficha: realización/revisión
21 Feb 2011 / 31 May 2023
Inventario
225
Inscripciones

Goya (bottom left)

Déposé. (bottom edge, left)

Lith de Gaulon (bottom edge, right)

Dibersión en España (bottom edge, centre)

Historia

See The mourning and The celebrated American.

Proofs before the letter exist in: National Library, Madrid; Staatliche Museen, Berlin, from the Boix collection; and Bibliothèque de l'Université de Paris, from the Delteil collection.

Análisis artístico

The third of prints in the series depicts a popular scene of bullfighting, with a large crowd forming a circle in the ring around a central group consisting of a halter and several bulls, one of which tramples a spontaneous person, who is left lying on the ground wrapped in his cape. A fifth bull appears on the left in the foreground, also trampling several people and charging another one who looks more like a wimp lying on a cape being dragged by another participant. Next, a line of daring novilleros await their turn to fight the bull amidst laughter and grotesque gestures, apparently unaware and unconscious of the danger it poses.

Exposiciones
  • Grabados y dibujos de Goya en la Biblioteca Nacional
    Biblioteca Nacional
    Madrid
    1946
    catalogue Elena Páez Ríos
  • Goya: zeichnungen, radierungen, lithographien
    International Tage
    Ingelheim
    1966
    exhibition displayed from May 7th to June 5 th 1966
  • The changing image: prints by Francisco de Goya
    Museum of Fine Arts
    1974
    From October to December 1974. Exhibited also at The National Gallery of Canada, Ottawa, January to March 1975
  • Goya en la Biblioteca Nacional. Exposición de grabados y dibujos en el sesquicentenario de su muerte
    Biblioteca Nacional
    Madrid
    1978
    May - June 1978
  • Goya (1746-1828). Peintures-Dessins-Gravures
    Centre Cultural du Marais
    París
    1979
    consultant editors Jacqueline et Maurice Guillard
  •  Grabados de Goya: colección propiedad de la Biblioteca Nacional, que se conserva en su Gabinete de
    Casa de la Amistad de Moscú
    Moscow
    1979
    exhibition displayed from January 18th to 31st 1979
  • Goya: Zeichnungen und Druckgraphik
    Städtische Galerie im Städelschen Kunstintitut
    Frankfurt
    1981
    from February 13th to April 5th 1981
  • La litografía en Burdeos en la época de Goya
    Ayuntamiento de Zaragoza
    Zaragoza
    1983
    organized by Ayuntamiento de Zaragoza. On January 1983. Celebrated also in Bordeaux, on May 1983.
  • Goya: toros y toreros
    Espace Van Gogh
    Arles
    1990
    displayed also at Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid, consultant editor Pierre Gassier.
  • Origen de la litografía en España. El real establecimiento litográfico
    Museo Casa de la Moneda
    Madrid
    1991
    From 31 October to 15 December 1991.
  • Goya grabador
    Museo del Grabado Español Contemporáneo
    Marbella
    1996
    from March 8th to May 5th 1996
  • Ydioma universal: Goya en la Biblioteca Nacional
    Biblioteca Nacional
    Madrid
    1996
    from September 19th to December 15th 1996
  • Francisco Goya. Sein leben im spiegel der graphik. Fuendetodos 1746-1828 Bordeaux. 1746-1996
    Galerie Kornfeld
    Bern
    1996
    from November 21st 1996 to January 1997
  • Goya: Prophet der Moderne
    Alte Nationalgalerie
    Berlin
    2005
    from July 13th to October 3th 2005. Exhibitied also at the Kunsthistorischemuseum, Vienna, October 18th 2005 to January 8th 2006, consultant editor Manuela B. Mena Marqués
  • Goya: Order and disorder
    Museum of Fine Arts
    Boston
    2014
  • Madrid
    2017
  • Agen
    2019
Bibliografía
  • CARRETE PARRONDO, Juan
    Goya. Estampas. Grabado y litografía
    BarcelonaElecta ediciones
    2007
  • HARRIS, Tomás
    Goya engravings and lithographs, vol. I y II.
    OxfordBruno Cassirer
    1964
    p. 427, cat. 285
  • GASSIER, Pierre y WILSON, Juliet
    Vie et ouvre de Francisco de Goya
    ParísOffice du livre
    1970
    p. 363, cat. 1709
  • VEGA, Jesusa
    Origen de la litografía en España. El real establecimiento litográfico
    MadridFabrica Nacional de Moneda y Timbre
    1990
    p. 363, cat. 36
  • GASSIER, Pierre
    Goya, toros y toreros
    MadridMinisterio de Cultura, Comunidad de Madrid
    1990
    p. 148
  • SANTIAGO, Elena M. (coordinadora)
    Catálogo de las estampas de Goya en la Biblioteca Nacional
    MadridMinisterio de Educación y Cultura, Biblioteca Nacional
    1996
    p. 262, cat.411
  • ILCHMAN, Frederick y STEPANEK, Stephanie L. (comisarios)
    Goya: Order & Disorder
    BostonMuseum of Fine Arts Boston Publications
    2014
    p. 173
  • WILSON BAREAU, Juliet
    Goya. In the Norton Simon Museum
    PasadenaNorton Simon Museum
    2016
    p. 138
  • CALVO RUATA, José Ignacio, BORRÁS GUALIS, Gonzalo M. and MARTÍNEZ HERRANZ, Amparo
    ZaragozaGobierno de Aragón y Fundación Bancaria Ibercaja
    2017
    p. 261
  • MOTTIN, Bruno, EFEDAQUE, Adrien and WILSON-BAREU, Juliet
    AgenSnoeck
    2019
    p. 168
Enlaces externos
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.